Meet de prestaties van je website en maak de juiste beslissingen!

Neem jij je website serieus? Dan moet je de prestaties ervan meten. Tenzij het je niet uitmaakt of er bezoek komt natuurlijk. Maar waarom heb je dan een website in de eerste plaats?

Om te weten hoe je website ervoor staat, moet je weten wie er allemaal naar je website surft, en wat die bezoekers allemaal doen op je website.

Er zijn verschillende tools online beschikbaar om je websiteverkeer te meten en inzichtelijk te maken: Clicky, Piwik, HotJar en nog veel meer. De meest gebruikte tool is echter Google Analytics. Niet enkel omdat dit voor de meest gebruikte functies gewoon gratis is, maar ook omdat het goed werkt en zeer compleet is.

Voorbeeld grafiek uit Google Analytics
Voorbeeld grafiek uit Google Analytics

Google Analytics maakt de prestaties van je website inzichtelijk. Op een eerste level zie je hoeveel bezoek er eigenlijk naar je website komt, hoe lang deze bezoekers gemiddeld op je website blijven, naar hoeveel pagina’s ze surfen. Dit weten en ook de evolutie ervan zien doorheen de tijd maakt dat jij weet of je goed bezig bent met je website of niet. En dat jij weet dat je geleverde inspanningen wel degelijk vruchten afwerpen.

Misschien zie je dat veel bezoekers van je startpagina niet doorklikken naar een vervolgpagina. Wie weet is er wel iets mis met je CTA (Call to Action)? Is er wel een CTA? Misschien zijn het je teksten die niet overtuigend genoeg zijn?

Google Analytics geeft je nog veel meer mogelijkheden om inzicht te krijgen in je website. Wie zijn jouw bezoekers? Krijg je meer mannen dan vrouwen over de vloer? In welke leeftijdscategorie vallen ze? Komen ze op je website via de desktop of via een mobiel/tablet? Dit laatste kan misschien de zet zijn die je nodig hebt om eindelijk je website responsief te maken.

Verkoop je producten online? Bekijk dan wat de conversiegraad is. Bvb. 0,5% van je bezoekers doet een gemiddelde aankoop van 20 euro (niet slecht hoor als je dagelijks een behoorlijk aantal bezoekers krijgt). Zijn deze getallen opvallend laag? Dan is het misschien tijd om op onderzoek te gaan hoe we ze kunnen verbeteren.

Stel zelf doelen in in Google Analytics. Meet bvb. of een bezoeker op een bepaalde knop drukt, zich inschrijft voor je online nieuwsbrief. Krijg gewoon inzicht in hoe goed je website converteert. Op basis van dit inzicht kan jij betere beslissingen nemen over wat er kan/moet gebeuren met je website.

Groei je website! Maak de juiste beslissingen op basis van correct geïmplementeerde website analytics.Click To Tweet

Ik hoop dat ik je het belang van het meten van je websiteprestaties heb aangetoond. Als jij nog geen Google Analytics of andere dienst op je website hebt draaien is het eigenlijk de hoogste tijd van dit wel te doen! Het is gratis en door iemand met kennis van zaken relatief snel geïmplementeerd.

Maak de juiste beslissingen, groei je website, meet je prestaties!

Koen Adams

De laatste jaren ben ik op pad in de fascinerende wereld van WordPress. Altijd weer zijn er kansen om nieuwe dingen te ontdekken en te leren.

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

16 Shares
Share6
Tweet5
Share5
+1
Pin