Zoekwoorden­onderzoek: je website gevonden door jouw doelpubliek!

Zoekwoorden­onderzoek: je website gevonden door jouw doelpubliek!

Veel mensen verwachten dat het louter online brengen van een website voldoende is om succesvol te zijn. Er is natuurlijk zoveel meer dat je kan doen en het zoekwoordenonderzoek is daar een cruciaal onderdeel van.

Wees slimmer dan de meeste van je online concurrenten en volg even met mij mee.

Waarom een zoekwoordenonderzoek?

Laat ons ervan uitgaan dat je succes hebt wanneer je klanten op Google zoeken naar de diensten die je aanbiedt en ze bij jou terechtkomen omdat je bovenaan alle zoekresultaten prijkt. Akkoord?

Deze stelling bevat twee kernelementen:

  1. De zoekwoorden waar je voor gevonden wordt
  2. De ranking van deze zoekwoorden in de zoekresultaten

1. De zoekwoorden waar je voor gevonden wordt

De klant zoekt op Google naar de diensten die je aanbiedt. Repareer je GSM’s dan is het waarschijnlijk belangrijk dat je gevonden wordt voor zoektermen zoals iPhone repareren, nieuwe batterij plaatsen in Samsung Galaxy, …

2. De ranking van deze zoekwoorden in de zoekresultaten

Als jij voor deze zoektermen pas op pagina 10 tevoorschijn komt zal er haast niemand meer naar jouw website doorklikken. Hoe vaak klik je zelf nog door tot pagina 10 van de zoekresultaten?

In feite is het zo dat onderzoek aantoont dat ongeveer 70% van alle organische kliks vallen binnen de eerste 3 zoekresultaten. Dat zijn de eerste 3 resultaten op de eerste pagina. Organisch wil zeggen dat we de advertenties (helemaal bovenaan de resultaten) wegdenken.

Zoekwoorden­onderzoek: je website gevonden door jouw doelpubliek! 1

Dus zelfs als je onderaan op de eerste pagina staat van de zoekresultaten verlies je al enorm veel potentieel.

Het is dus belangrijk dat je hoog scoort in de zoekresultaten voor de zoektermen die jouw potentiële klanten gebruiken. Enkel op deze manier kan je echt online succes hebben met je website.

Je denkt misschien dat je vanuit het buikgevoel wel weet welke zoektermen je klanten online gebruiken. Heel vaak is je buikgevoel wel in de goede richting maar mis je de nuances die net het grote verschil maken.

Je hebt een service waarmee je allerlei spullen verhuurt om feestjes te organiseren: springkastelen, tenten, tafels, stoelen enz… Gaan we onze pagina optimaliseren voor Partyservice of misschien voor Verhuur feestmateriaal?

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Het zoekwoordenonderzoek gaat na welke zoektermen je potentiële klanten letterlijk intypen in de zoekmachines. Het resultaat van dit onderzoek zijn de eigenlijke zoektermen waarmee we onze pagina’s gaan optimaliseren.

Hoe bepaal je of een zoekwoord potentieel heeft?

Het potentieel bepalen van een zoekwoord

3 elementen zijn van belang in het bepalen van de potentiële waarde van een zoekterm voor je website:

  1. Relevantie. Hoe relevant is de zoekterm voor hetgene waar je voor gevonden wilt worden? Je verkoopt 2dehands-auto’s. De zoekterm ‘auto’ lijkt relevant, maar is het niet. Iemand die zoekt op ‘auto’ kan net zo goed op zoek zijn naar meer informatie over het uitblutsen van een auto als naar een mooie foto van een dure sportwagen. Je zal al meer specifiek moeten zijn zoals ‘auto kopen’, ‘goede 2dehandswagen regio Limburg’, …
  2. Zoekvolume. Hoe vaak wordt er maandelijks gezocht naar een specifieke zoekterm. Het heeft weinig zin om je pagina te optimaliseren voor een term waar nauwelijks naar gezocht wordt. Hier zie je vaak ook de verschillen door het gebruiken van synoniemen. Gebruiken we ‘partyservice’ of ‘verhuur feestmateriaal’? Als naar het ene zoekwoord 3 keer zoveel gezocht wordt als naar het andere, dan weet je het wel.
  3. Concurrentie. Welke websites verschijnen op de eerste pagina van een bepaalde zoekterm? Zijn dit websites waarvoor jij potentieel hebt om beter te scoren? Zijn de concurrenten haalbaar voor jouw project? Moet je niet opboksen tegen een Wikipedia bijvoorbeeld.

Een concreet voorbeeld.

Stel, je bent een bedrijf uit Antwerpen dat ramen en deuren plaatst.

collage van oude deuren

Uit onderzoek blijkt dat er naar de zoekterm ‘ramen en deuren Antwerpen’ gemiddeld maar liefst 591 keer per maand wordt gezocht.

  • Relevant? Ja. Denk even mee. De intentie van deze zoekterm lijkt weinig dubbelzinnig. Iemand die zoekt naar ‘ramen en deuren Antwerpen’ is allicht op zoek naar iemand uit de regio Antwerpen die ramen en deuren plaatst.
  • Zoekvolume? Wat denk je van gemiddeld 591 opzoekingen per maand? 591 kansen iedere maand om iemand met de duidelijke mogelijkheid jouw klant te worden te lokken naar je website.
  • Concurrentie? Ja, er is concurrentie. Maar niet door echt grote bedrijven waar je als kleinere garnaal misschien moeilijker tegen kan opboksen. Het meest interessant is zelfs dat op het moment van dit schrijven er niemand uit de top 10 van de zoekresultaten een pagina gebouwd heeft specifiek geoptimaliseerd voor ‘ramen en deuren Antwerpen’.

Conclusie.

Het is gewoon logica. Als je ramen en deuren plaatst in het Antwerpse en daarbuiten bouw je best een specifieke pagina gericht op de zoekterm ‘ramen en deuren Antwerpen’.

De logica zegt ook dat dit niet je hoofdpagina moet zijn, tenzij je enkel en alleen ramen en deuren wilt plaatsen in Antwerpen. Als dat niet zo is dan zal je hoofdpagina zich richten op bijvoorbeeld ‘plaatsen ramen en deuren’. Dus zonder het specifieke ‘Antwerpen’ erbij.

Ben je nu wel eens benieuwd wie er allemaal scoort voor ‘ramen en deuren Antwerpen’?

Je kan dit zo vanzelfsprekend nakijken dat je het gewoon over het hoofd ziet. Ga gewoon naar www.google.be en zoek op ‘ramen en deuren Antwerpen’. Kijk nu zelf rustig naar de top 10 zoekresultaten. Het beste resultaat krijg je wel als je dit doet in incognito-modus. Zo houdt de browser zo min mogelijk rekening met jouw concrete voorkeuren en situatie.

Het ‘Top 30′ concept van de zoekresultaten: extra pagina’s toevoegen aan je website op basis van het zoekwoordenonderzoek

Top 3 van ranking websites in de zoekresultaten

In de Top 30 is het niet je volledig muziekalbum dat scoort in de zoekresultaten, maar de hitsingles afzonderlijk.

Bij online zoekresultaten is het net hetzelfde. Het is niet de website (het muziekalbum) maar de verschillende pagina’s (de hitsingles) die scoren in de zoekresultaten (de Top 30).

Het is dus belangrijk dat je je verschillende pagina’s (hitsingles) zo goed mogelijk optimaliseert voor datgene waarvoor je wilt dat ze gevonden worden.

Een zoekwoordenonderzoek gaat vaak extra zoektermen naar boven brengen. Deze zoektermen zijn dan én relevant én hebben een hoog zoekvolume én hebben weinig concurrentie.

Deze zoektermen zijn de ideale kandidaten om extra pagina’s te bouwen op je website, kunnen dienen als inspiratie voor je volgende blogpost enz… Deze zoektermen kunnen je volgende hitsingle zijn in de Top 10 van de zoekresultaten.

Door het bouwen van extra pagina’s creër je als het ware extra toegangsdeuren naar je website. Extra kansen waarmee jij je potentiële klanten kan bereiken.

Richt je website op je echte doelpubliek! #zoekwoordenonderzoekClick to Tweet

Hoe kan je de beste zoektermen vinden?

Zoals eerder geschreven voldoen de interessante zoektermen aan volgende 3 criteria:

  • ze zijn relevant voor jouw situatie (relevantie)
  • er wordt vaak naar gezocht (zoekvolume)
  • de concurrentie in de zoekresultaten is haalbaar (concurrentie)

De relevantie voel je zelf wel aan, en de concurrentie kan je eenvoudig bekijken door de zoekterm in Google in te geven.

Het zoekvolume is echter het belangrijkste element en dat zal Google je niet zomaar vertellen. Je wilt immers geen tijd steken in het optimaliseren van je website voor zoektermen waar nauwelijks tot niet naar gezocht wordt. Het spreekt voor zich dat als er niet gezocht wordt er ook geen potentieel is.

Voor een zoekwoordenonderzoek dat je meerwaarde kan geven zal je je moeten richten op extra stukjes software. Software die je kan vertellen wat het zoekvolume is van een bepaalde zoekterm en die je eenvoudig uitrekent hoe sterk de concurrentie is.

Laat me je zo dadelijk even voorstellen aan enkele gratis tools die voor het zoekwoordenonderzoek interessant kunnen zijn.

Maar eerst is het belangrijk te weten dat alle getallen rond zoekvolume en concurrentie steeds een schatting zijn.

Elke tool hanteert zijn eigen meetpunten en algoritmes om tot deze schatting te komen. Het kan dus zijn dat de getallen tussen de tools onderling wat verschillen. Maar de grote lijnen zijn haast altijd dezelfde.

Neem de resultaten dus met een kleine korrel zout en zie ze als schattingen die trends aangeven, niet effectieve, vaste waarden.

Ubersuggest

Zoekwoordenonderzoek met Ubersuggest
Zoekwoordenonderzoek met Ubersuggest

Ubersuggest is een tool ontwikkeld door de erg succesvolle online ondernemer Neil Patel.

In feite maakt Ubersuggest onderdeel uit van een grotere strategie van Neil Patel om zijn online succes verder uit te breiden.

Nu, voor ons maakt het niet zoveel uit wat het achterliggend doel is van deze tool, op voorwaarde dat de tool ons helpt in het voeren van een zoekwoordenonderzoek.

Ubersuggest is qua mogelijkheden behoorlijk uitgebreid en alle landen/talen waaronder het Nederlands in België en Nederland worden volledig ondersteund.

In het kort geef je een zoekterm in en kies je voor een combinatie van taal/land.

Je krijgt dan een resultaat met het zoekvolume en een schatting van de sterkte van de concurrentie.

Verder geeft de tool je suggesties en gerelateerde zoektermen. Met deze laatste onderdelen kan je dieper graven op zoek naar misschien wel betere zoektermen.

Twee belangrijke kanttekeningen over Ubersuggest:

  • De tool is relatief nieuw en de resultaten worden over het algemeen als niet zo accuraat aanzien als toosl zoals Ahrefs of KWFinder. Toch zal het je zeker helpen in het spotten van trends en mogelijkheden.
  • De tool geeft je geen optie om resultaten tussentijds op te slaan. Dit werkt natuurlijk niet echt productief. Je zal een notablok of excelsheet moeten klaarhouden om al de ideeën en bijbehorende getallen te noteren.

KWFinder

KWFinder tool voor zoekwoordenonderzoek

Wanneer we bij Webmatic iets rond zoekwoorden moeten weten/opzoeken dan is KWFinder de tool die wij gebruiken.

KWFinder maakt onderdeel uit van een groter pakket aan SEO Tools van Mangools. Naast een zoekwoordplanner vind je hier ook tools om de ranking van je zoekwoorden op te volgen, om ideeën te krijgen voor backlinks, om je concurrenten door te lichten enz…

We schreven al eerder over Mangools in ons artikel ’10 Google Chrome extensies om beter te scoren online’. Mangools biedt immers ook een gratis Chrome extensie aan waarmee je gemakkelijk de websites van je concurrenten kan doorlichten. Zeker een aanrader om te installeren.

In het wereldje zijn het vooral de accuraatheid van de resultaten en het gebruiksgemak dat maken dat KWFinder hoog wordt aangeschreven.

De tool wijst zich vanzelf uit en loodst je haast automatisch richting de zoekwoorden met het meeste potentieel. Naast een eigen getal waarmee het niveau van concurrentie wordt aangegeven, kan je ook vanuit de tool zelf de pagina’s bezoeken waarmee je moet concurrreren.

De tool biedt ook een handig hulpmiddel aan om je resultaten tussentijds op te slaan. Achteraf kan je eenvoudig een bestaande lijst openen en verder werken.

KWFinder kan je beperkt gratis gebruiken: 5 opzoekingen per 24 uur, en dat gedurende 7 dagen. Misschien is het wel voldoende om je online project op het juiste spoor te zetten.

Indien de gratis versie niet voldoende is voor jou, opteer dan eens om een keer voor een maand te betalen. Als je weet waar je mee bezig bent garandeer ik jou dat het lange tijd geleden zal zijn dat je investering zich zo goed terugverdient.

Google Zoekwoordplanner

Google biedt met de Zoekwoordplanner zijn eigen software aan voor het voeren van een zoekwoordenonderzoek.

Het is belangrijk te weten dat deze zoekwoordplanner vooral gericht is op iemand die in het Google netwerk advertenties wil gaan plaatsen.

De tool helpt je dus vooral in het bepalen van de zoektermen met het meeste bereik in functie van het advertentiebudget dat je ter beschikking hebt.

Zo wordt de concurrentie bijvoorbeeld bepaald door het aantal AdWords adverteerders. Het is niet echt gericht op SEO, maar wel op SEA (betaald advertenties).

Met deze tool doorloop je 4 stappen:

  • Ontdek nieuwe zoekwoorden. Jij geeft een zoekwoord in en Google geeft je allerlei afgeleide zoektermen en veelgebruikte synoniemen.
  • Doe onderzoek naar deze nieuwe zoekwoorden: bekijk de concurrentie (SEA), het zoekvolume enz…
  • Ontvang schattingen van het bod dat je moet doen wil je scoren in Google Ads
  • Stel je zoekwoordplan op.

Implementeren van de zoekwoorden

De On-Page SEO Checklist
De On-Page SEO Checklist

Na een zoekwoordenonderzoek eindig je met een uitgebreide lijst aan zoekwoordgroepjes. Elk van die groepjes kan je gebruiken om één bepaalde pagina te bouwen op je website.

Nu moeten we ervoor gaan zorgen dat een bepaalde pagina zo geoptimaliseerd wordt dat Google deze pagina gaat tonen in de zoekresultaten zodra er gezocht wordt naar de voor ons gekozen zoektermen.

Een pagina optimaliseren voor Google noemt men met een andere term ‘On-Page SEO’.

Wij hebben eerder een uitgebreide On-Page SEO Checklist gedeeld met de dingen die je voor ieder van je pagina’s moet doorlopen.

In deze checklist geven we concreet aan wat je moet doen om je pagina’s te optimaliseren voor je gekozen zoekwoorden.

Het stopt niet bij het optimaliseren voor zoektermen. We geven ook tips over het aanpakken van je content, de laadsnelheid van je website, het implementeren van sociale media, en zoveel meer.

Kortom, we spreken over alle technische elementen die van belang zijn om succes te hebben in de zoekresultaten.

Samenvatting en Conclusie

Het bouwen van een succesvolle website start bij de bron: weet waarvoor je gevonden wilt worden in de zoekresultaten en zorg ervoor dat je ook gevonden kan worden door de zoekrobots.

De ene zoekterm is niet de andere. 3 kenmerken bepalen of een zoekterm interessant is om te gebruiken: relevantie, zoekvolume en concurrentie.

Een zoekwoordenonderzoek kan je handmatig uitvoeren, maar beter nog is het gebruiken van de juiste tools. Er zijn een aantal interessante tools die je gratis kan gebruiken bij je onderzoek.

Tot slot moet je de gekozen zoektermen op een juiste manier gaan implementeren op je website. Onze On-Page SEO Checklist geeft je alle concrete todo’s voor het bereiken van het beste resultaat.

Ik hoop dat we je wat wijzer gemaakt hebben over het waarom en hoe van een zoekwoordenonderzoek.

Online succes komt niet zomaar toevallig uit de lucht gevallen. Online succes bereik je door hard werk en door dat harde werk te richten op de dingen die er echt toe doen.

Heb je vragen/opmerkingen, ik hoor ze graag beneden bij de reacties.

Heb je zelf een goed voorbeeld van hoe bepaalde zoekwoorden een meerwaarde betekenden voor een project? Laat het weten.

Weet je andere tools waarmee je gratis een zoekwoordonderzoek kan doen? Wij zijn benieuwd.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *